לילית – ברכה לעולם

מאמר מאת אוהד אזרחי אפריל  2010

גברים ונשים כאחד צריכים לדעת כיצד לכבד אותה וכיצד לתת לה מקום בתוכם – לילית – הלא היא האנרגיה העצומה של המיניות הנשית הבלתי מתורבתת. אם לא ניתן לה מקום – היא תכה בנו קשות, תפרק לנו את מערכות היחסים, ותרעיל אותנו מבפנים. אבל אם נלמד כיצד לתת לה מקום ולעבוד איתה במיומנות ראויה – היא תהפוך לאנרגיה מבורכת, לעוצמה המברכת אותנו ואת מערכות היחסים שלנו, כנשים וכגברים  – בעזוז ובהתחדשות מתמדת, בג'וסיות ובבהירות חדה כתער.

המסורת המיתית של היהודים, במדרש ובקבלה, מספרת על כך שחוה לא היתה האישה הראשונה שנוצרה. חוה היתה למעשה האישה השניה, שנוצרה רק לאחר שהאישה הראשונה – לילית – הסתכסכה עם אדם וברחה לה מגן עדן.

מוכנה לשלם מחיר
חוה ולילית אינן זהות זו לזו באופיין: חוה היא אשת משפחה. היא אם. חוה אוהבת להביא ילדים ולגדל אותם, לבשל להם אוכל ולהיות "עקרת הבית" (במשמעו היהודי של הביטוי – "עיקרו של בית"). חוה מקבלת את ההיררכיה החברתית שבה הגבר הוא זה ששולט בחברה, ובתוך המסגרת הזו היא מתפקדת. היא מאפשרת את עליונותו הכלכלית, החברתית, המינית וההשכלתית של הגבר, ומשתפת פעולה עם הסדר החברתי הנתון.

לילית לעומתה מתריסה כנגד "הסדר הטוב" הזה. לילית מיום בריאתה רואה עצמה כאישה עצמאית, שאיננה מקבלת את מרות השלטון הגברי. לילית איננה מוכנה לקבל עליונות גברית בשום תחום – לא כלכלי, לא חברתי, לא אינטלקטואלי ולא מיני. היא דורשת חופש לעצמה, וגם אם יעלה לה הדבר במחיר כבד – היא מוכנה לכך.

לא סתם פמיניסטית
אולם אין לטעות ולראות בלילית דימוי פשטני לאישה פמיניסטית: בעוד הפמיניזם נטרל את הנשיות מנשים על מנת להשוות אותן לגברים (ראו למשל ספרה של טובי בראונינג "איך הפכה האישה לגבר"), לילית היא כח נשי מובהק. לילית איננה מפחדת מעוצמת הארוטיות הנקבית שיש בה, ואיננה מכחישה את נשיותה הפורצת.

במספר מקומות בטקסטים מפוזרים של קבלת האר"י נאמר כי בכל אישה יש את שני האספקטים הללו גם יחד. בכל אישה יש בפנימיות גם את חוה וגם את לילית, אלא שהתרבות שלנו בנויה כך שאין היא מסוגלת, על פי רוב, להכיל את שני הצדדים הללו באישה אחת.

התרבות שלנו בנויה כך שהיא גורמת לנשים לבחור בין להיות "חוה" ובין להיות "לילית". התרבות שלנו היא תרבות מפצלת, שגורמת על ידי כך לסבל רב מאד, לנשים – וגם לבני זוגן (את המקורות הקבליים הרבים הפזורים בספרות קבלת הא"רי אספתי וניתחתי בדקדקנות בספרי "מי מפחד מלילית" מודן 2004).

בעקבות רעיונות שמצויים כבר בספר הזוהר, מפתח האר"י את הגישה שרואה בלילית אספקט נשי מאד גבוה מבחינה רוחנית. גבוה למעשה מהאספקט של חוה. אך את האידיאל רואה קבלת האר"י בשילובם של שני האספקטים הללו מחדש בדמות האישה האחת, שתוכל להיות גם וגם, מבלי לפחד.

כדי שכך יקרה נשים צריכות לעבור מהפכה פנימית, ולהתידד מחדש עם כוחה של לילית הקיים בתוכן – כח שעל פי רוב הן דחקו מזמן מאד לפינה כדי לשרוד באופן קביל בחברה. אך נשים לא יוכלו לעשות זאת לבדן. על התרבות אחראים שני המגדרים, וגם גברים צריכים לעבור מהפכה לא קטנה כדי שלילית תחזור לחיות ולנשום בינינו בכיף.

גברים מפחדים מלילית
גברים מאויימים מלילית. לילית מאיימת על מעמדם השליט, ועל בטחונם העצמי. אך צריך להבין את הפרדוקס הגברי ביחס ללילית: דווקא בגלל שלילית איננה מקבלת את מרותם ואיננה מדכאה את מיניותה הפורצת והפראית כפי שעושה חוה – מהווה לילית פיתוי ארוטי שקשה לגברים לעמוד מולו. גברים משתוקקים לאישה כמו לילית, שיכולה לבטא את מלאות תשוקתה הבלתי מרוסנת, שמוכנה להיות חיה מינית, להיות אקטיבית במיטה, אישה שמפיקה הנאה מרובה ממין ולא מתביישת בזה כלל, כזו שיכולה להיות גם גסה וגם עדינה, חושנית ומפתה, אישה שיכולה להיות פרוצה ומסתורית גם יחד. גברים משתוקקים במסתרי ליבם לאישה שכזו, שלא מטיפה להם מוסר ולא "כואב לה הראש" ולא צריכה בדיוק להכין סנדוויץ' לילד לבצפר. לאישה חופשיה ומשוחררת, שיכולה לטרוף אותם בתשוקתה חסרת המעצורים והיא לעולם איננה בגדר המובן מאליו. לילית היא מושא של תשוקה, של פנטזיה מינית, לילית היא הרפתקאה בלתי פוסקת עבור גברים, אך בה בעת היא גם איום על עולמם המסודר, ולכן גברים "נורמאליים" מפחדים מאישה שכזו עד מאד.

הזוהר טוען שהן אדם הראשון והן יעקב אבינו פחדו מהעוצמה של לילית, ולכן ראו בה תופעה שלילית. אבל זה רק בגלל קטנות קומתם ביחס אליה, ולא בגלל שבאמת היא כזו. באמת – מעלתה גבוהה מאד. אולי אפילו – גבוהה מידי.

משום כך מחליט הגבר בדרך כלל להתגבר על תשוקתו, ולגנות את לילית ולהוקיע טיפוסים כמוה. לפעמים הוא יכשל, ואז הוא ילך לבקש אחריה במסתרים. הוא ימצא אותה כזונה, כנערת ליווי, הוא ימצא אותה כמאהבת סודית, כרומן אפל, כתמונות פורנו באינטרנט, בחלומות ובהזיות היא תפתה אותו, היא תהיה עבורו סוג של "פאם-פטאל". הוא ילקה את עצמו (ואותה) על כך, ויבקש לכונן חברה שאין בה "תופעות בזויות שכאלו". תועבה! הוא יזעק כנגדה.

הפרדוקס של נפש לילית
הבעיה עם הטיפוס של לילית זה שגם היא מכירה את הקודים החברתיים הללו. גם היא גדלה בחברה הגברית המפוחדת, ולמרות שהיא מורדת באותם "ערכים", היא גם מפנימה אותם אל תוכה ומודדת את עצמה על פיהם. זהו הפרדוקס של לילית עצמה: מצד אחד היא מורדת בחברה שרוצה לדכא אותה, ומצד שני היא מפנימה את ערכי אותה חברה, ושופטת את עצמה לחובה. ללילית יש דעה שלילית על עצמה. לילית רואה את עצמה כעבריינית, כ"ילדה רעה", כתופעה בזויה.

גם באגדה המדרשית העתיקה לילית מפנימה דעה נוראה על עצמה, ובכך הופכת לסוג של "שדה".

תיקון השדיות
וכאן בדיוק מגיע הצורך הגדול בתיקון: לילית, ששורשה הרוחני כה גבוה הפכה בתרבות שלנו לשדה, וסבל רב נגרם בשל כך לנשים רבות ולגברים רבים. משפחות רבות נופלות קורבן להתגרויותיה של לילית מבלי לדעת זאת כלל. כל זוג שנפרד בגלל בגידה נפל בעצם קרבן לתעלולי הפיתוי של לילית. כל מי שמאונן בסתר, בתשוקה המלווה באשמה ובבושה מול מסך המחשב ומקווה שלא יתפסו אותו (או אותה) – נפל כבר ברשתה. לילית היא שדה פעילה מאד, גם בימינו אלה.

את המושגים של "שדיות" אני מבין כתופעות כפייתיות (אובססיביות) וחסרות מודעות שפועלות בנפש האדם ומפעילות אותו כיצור חסר בחירה. בקבלה אנחנו מדברים על הוספת האות יוד למילה שד, שהופכת אותו לשם קדוש – שדי. האות יוד מייצגת הארה של תודעה וקדושה.

האם ניתן להוסיף הארה ומודעות לאנרגיה של לילית כך שהיא תפסיק להיות שדה כפייתית ותגלה בתוך החברה שלנו, ובתוך יחסי הזוגיות שלנו, את עוצמותיה באופן חיובי? אני מאמין שכן. זה לא קל ולא פשוט ולא כל אחד מוכן לכך, אבל זה אפשרי, ואף רצוי. כפי שהראיתי בספרי "מי מפחד מלילית" די מפתיע לגלות שהאר"י הצביע על התיקון הזה כמטרת התורה כולה עלי אדמות!

תהליכי התיקון
כדי לדעת להכיל את האנרגיה של לילית גם גברים וגם נשים צריכים לעשות עבודה רוחנית גדולה. הגברים צריכים "להתחבר לניצוץ הקדוש של עשיו" כמו שקוראים לזה במחשבה החסידית, ולהסכים לחיות על הקצה. לא לחפש ללכת רק "על בטוח". זוהי הסכמה עמוקה לוותר על שליטה, אך להישאר בערנות מלאה, כי לילית לא מוותרת לך על ערנות. אם אתה מנסה לשלוט – היא מורדת בך, אך אם אתה מוותר על שליטה באופן שהופך אותך לנחנח, היא קוצצת את ראשך!

לילית יכולה להפוך למורה רוחנית גדולה עבור הגבר, ולהחזיק אותו במצב בהיר, עוצמתי וערני ללא פשרות. היא לא תניח לו להירדם בשמירה. היא זקוקה לגבר ברמה גבוהה, כי גברים קטני-קומה רוחנית אינם יכולים להכיל אותה.

ומה צריכות נשים לעשות? – נשים צריכות פשוט לגלות אותה מבפנים. לאפשר לאישה הפראית שקיימת בתוכן לצאת ולהגיח לחיים. לפעמים היא עולה ממרתפי הנפש עם הרבה כעס, וזה בסדר, אבל אל לנו לטעות ולראות משום כך בלילית יצור זועף וכועס. אחרי שדיכאו אותה כמה אלפי שנים – כן – היא קצת כועסת… אבל זה יכול לעבור לה אם מפנים אותה לכיוון האהבה. כשאישה מרשה ללילית שבה להתגלות, ומתחילה בתהליך של הערכה מחדש של עצמה יחד עם גמילה מאשמה ומהלקאה עצמית, היא יכולה לרתום את כוח לילית שבה לאור האהבה. או אז – אהבתה מתעצמת. או אז היא יכולה להרעיף אהבה בלתי מתפשרת, חדה כתער, מרעננת ומלאת תשוקה.

לילית מתוקנת היא מתנה וברכה לעולם.

אישה שמצליחה לתקן את לילית שבה ולחבר אותה עם חוה שבה הופכת למתנה גדולה לעולם כולו. היא הופכת למקור השראה, למקור אור ואהבה מלאת עוצמה. אבל האהבה של לילית איננה צבועה בורדרד ובכחלחל, כמובן. גם הצבעים האפלים של המציאות הופכים מלאי עוצמה ויופי בזכותה. גברים שמסוגלים להכיל ליליות מתוקנות נדירים מאד בינתיים. אבל כשגבר כזה מופיע הוא מאפשר לעוד ועוד נשים לגלות את המלאות שלהן בסביבתו – ומעגלי התיקון הולכים ומתרחבים.

העבודה לתיקון לילית היא חלק בלתי נפרד מהתהליכים אותם אנו מעבירים גברים ונשים ב"הגן – בית הספר לאהבה וקבלה". התהליכים הללו מאפשרים ליחידים ולזוגות לחיות את חיי האהבה בגדלות, ללא פחד, אשמה, הסתרה והדחקה. לדעתנו יש בכך משום רפואה הכרחית לעולמנו, בו אחוזי הבגידות והגירושין הם כה גבוהים עד שצריך להיות עיוורים כדי לא להבחין שמשהו במודל המשפחה ה"רגיל" של חוה ואדם, דשא וכלב, פשוט לא עובד.

————

ב 21-22 למאי תתקיים סדנא יחודית שתעסוק בתיקון וריפוי לילית. ראו כאן לפרטים