צילום מקודש

צילום מקודש – איל בן דוב על עבודות האמנות של אוהד אזרחי

איל בן דב *

"ואני בתוך הגולה על נהר כבר נפתחו השמים ואראה מראות אלוהים" (יחזקאל א)

בתוך הגולה אנו יושבים ומחכים כבר, והנה צילומים הפותחים שמים למראות אלוהים.

מנדלות צילומיות המתארות שמים עליונים, מבנים וצורות של ארכיטקטורה רוחנית, של מלאכים הנמצאים בטראנספורמציה גיאומטרית אינסופית.
בלופ אלקטרוני ממוחשב. מובילות אותנו אל  הרוחניות של המאה ה21.

 

"והחיות רצוא ושוב כמראה הבזק"

עבודות הצילום של רבי אוהד אזרחי, הן תפילות חזותיות המבקשות התבוננות אקסטתית וטרנספורמטיבית. התמרה חזותית של צילומי גוף למבנים רוחניים המסמנים היכלות קודש, כמו ספרות ההיכלות בקבלה, צילום ההיכלות הזה מראה לנו מציאות אחרת ומקבילה, בספירות רוחניות.

לעתים נדמה כי אנו מסתכלים בפיסול הטנטרי של מקדשי קאג'וראהו שבהודו.

 

<br />

 

עלפי פילוסופיה טנטרית קדומה, פסַלי קונארק ידעו את הקאמה סוטרא, טכסט ארוטי חזותי מקודש. הקאמה סוטרא של אוהד אזרחי הינו טכסט כזה, שירה ארוטית היוצאת מבית מקדשו של שלמה המלך, וממראות המרכבה של יחזקאל. שיר השירים החזותי.

הצילום מחובר אל הממשי בכך שהוא נוכח חזיתית מול נוף, גוף, פנים ואובייקט, הקלטה אובייקטיבית של מציאות. דרך טראנספורמציה צורנית דיגיטאלית האובייקט הופך לסובייקט,  המציאות האנלוגית  מותמרת למציאות הוירטואלית ולממשות רוחנית. הצילום בעיני הוא המדיום הטהור ביותר של האמנויות הפלסטיות. מה שהציור היה מאות שנים הפך לצילום. ציור מודרני המוביל לצילום מודרני, המייצר דימוי דיגיטאלי פוסט מודרני. בדומה למוזיקת טראנס משוכפלת ומסומפלת, צילום בטראנס, משוכפל, גזור ,מודבק, מוגדל, צבוע, מודגש ובעיקר מותמר.

 "כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם…"

העבודות המקודשות של אוהד אזרחי מסמנות כיוון ישן-חדש לאמנות , אמנות המחוברת לפולחנים קדומים במקדשים של אלים ואלות פגאניים, דרך ויטראז'ים כנסייתיים בקתדראלות גותיות מסתוריות, מנדאלות הודיות המיועדות למדיטציה, ועד למונטאז'ים סוריאליסטיים  חלומיים החושפים תת מודע אופטי, פרוע  מוזר והזוי.

מעניין לדמיין את העבודות הללו הופכות לויטראז'ים במקדשו של השבט העברי המתחדש.

 "…כן מראה הנגה סביב הוא מראה דמות כבוד יהוה, ואראה ואפול על פני ואשמע קול מדבר"

 

 ——————

* איל בן דב הוא מרצה בכיר במחלקה לצילום בבצלאל. צלם ואוצר אמנות.