תמצית חכמת הקבלה

תמצית חכמת הקבלה

שיעור לאיראנים ותורכים בהרים הגבוהים של אנטוליה

אוהד אזרחי, 2008.

אם היו מבקשים ממני להסביר בצורה הכי פשוטה וקצרה מהי לדעתי תמצית חכמת הקבלה הייתי אומר את מה שאני עומד לכתוב כאן עכשיו. למען האמת – ממש לא מזמן התבקשתי לעשות זאת. ישבתי בתורכיה בהרים הגבוהים בתוך מעגל של אנשים שוחרי שלום מתורכיה, מישראל, ומאיראן והתבקשתי לתת שיעור קבלה. איך מלמדים איראנים ותורכים שלא יודעים ממש כלום אפילו על יהדות כללית שיעור בקבלה???

בתחילה הייתי אובד עצות, אך לאחר זמן התעשתי, והחלטתי ללכת בעקבותיו של הלל הזקן שנענה לאתגר הידוע "למדני את כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת". הלל ענה ואמר: "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך. זו התורה כולה, ואת השאר – לך ולמד". לי היה קצת יותר זמן, בכל זאת התורכים לא עמדו לי שם על רגל אחת, ולכן פתחתי ואמרתי לידידי התורכים והאיראניים:

"אם תדעו רק דבר אחד מכל חכמת הקבלה, הייתי רוצה שתדעו את זה: כל פעולה שאנחנו עושים בעולם צריכה להשקל בשלושה פרמטרים כדי שתהיה פעולה נכונה. עליה להיות פעולה של אהבה, הפועלת בכבוד, ומתבטאת באמת ובכנות.

כי הקבלה רואה שלושה קוים של אנרגיה מרכזית במציאות כולה – קו ימין הוא קו החסד, והוא מתבטא כאהבה פשוטה. ומהי אהבה? אהבה היא 'הרצון להיות אחד עם משהו'. הרצון להתמזג ולהתאחד. זהו הכיוון האנרגטי של 'קו ימין'. אך אם יפעל קו ימין לבדו הוא יצא מפרופורציה ולא יהיה מאוזן. הוא ירצה להתאחד עם כל אחד כל הזמן, וזה יהיה דביק מאד. לכן תמיד עליו להיות קשור גם ל'קו שמאל'.

קו שמאל הוא הקו המכיר בגבולות של הזולת, ובעובדה שאני ואתה זה לא אותו דבר. ממש הפוך מקו ימין. קו ימין טוען שאנחנו אחד באמת, ולכן בוא נהיה ביחד, וקו שמאל אומר למולו שאנחנו לא ממש אותו דבר ויש לכל אחד מאתנו מקום וגבול ויש להתחשב בזה. לכן קו שמאל מאזן את קו ימין ומוסיף לפעולה את השיקול הגדול של הכבוד.Sephygrafo

אהבה (ימין) צריכה לפעול מתוך כבוד (שמאל). רק כששניים אלו פועלים יחד בלב האדם – פעולותיו של האדם תהיינה נכונות. מי שמונע על ידי אהבה ללא כבוד – עלול להיות דביק מידי, ופולשני מידי, ומי שפועל מתוך כבוד וללא אהבה עלול להשאר תמיד מרוחק, רשמי וקר. רק כשהם באים יחד הופכים הכוחות הנפשיים של אהבה וכבוד למה שספר הזוהר קורא "שתי הכנפיים של הציפור", שיכולות להעלות את הדברים למעלה.

אך מהו גוף הציפור שאהבה וכבוד הן כנפיה? גופה של הציפור הוא הקו האמצעי – קו האמת.

אמת משמעה אותנטיות, יושר וחוסר מניפולטיביות.

אם אני רוצה לצאת לבלות עם חבר שלי – זו פעולה של אהבה. אם אני בודק איתו מה מתאים לו ומתחשב בגבולות הזמן והנפש שלו, אך עדיין מקרין אהבה – הרי שאיזנתי את האהבה עם הכבוד. אך כך זאת בתנאי שבאמת אני רוצה לבלות עם אותו חבר, ולא שאני עושה איזו מניפולציה, כמו למשל לצאת איתו לבילוי לא בגלל שאני ממש נהנה מחברתו אלא משום שאני רוצה להרוויח מזה משהו, נגיד – הצעת עבודה. בפעולה שכזו אין אמת, וגם אם יש לה כנפיים – אין לכנפיים את מה לשאת. אין ציפור…

שלושת הקוים הללו שצריכים לפעול יחד הם הבסיס לתורת הספירות המורכבת כל כך של הקבלה, והם השורש למה שאנו מכנים ספירת החסד (אהבה) ספירת הדין (כבוד) וספירת התפארת (אמת).

זה הכל. לכן למיטב הבנתי – כל הקבלה על שלוש רגליים זה כך:

"עשה שכל פעולותיך וכל דבריך יוסיפו אהבה בעולם, יפעלו בכבוד לכל יצור אחר, ויהיו ביטוי אותנטי של רצונך האמיתי, ללא מניפולציות ושקרים. אם תנהג כך – תמריא ציפור הלב שלך למרום ושערי שמים יפתחו בפניך". כך אמרתי לידידי האיראניים והתורכים בהרים הגבוהים של אנטוליה.

3 תגובות

התגובות סגורות.